KulturaVesti

KONFERENCIJA REDITELJA NA LIFFE-U: POŠTOVANJE AUTORSKIH PRAVA I NAKNADA REDITELJIMA

U okviru 14. Leskovačkog internacionalnog festivala filmske režije održana je redovna konferencija reditelja, na kojoj su su učestvovali Darko Bajić, umetnički direktor LIFFE-a, hrvatski reditelj, Hrvoje Hribar, član novog Umetničkog veća LIFFE-a i slovenački reditelj, Klemen Dvornik, a putem video – linka učešće su uzeli i Srdan Golubović, Srđan Dragojević, Darko Lungulov i Miloš Škundrić.

Na konferenciji bilo je reči o položaju reditelja i statusu poštovanja autorskih prava filmskih stvaralaca. Učesnici su ovom prilikom izrazili veru da reditelji mogu da ostvare profesionalni rad i svoju egzistenciju i istakli da će se to postići uvođenjem reda u oblasti poštovanja kolektivnog ostvarivanja autorskih prava i naplate naknade rediteljima za eksploataciju njihovih filmova.

Umetnički direktor LIFFE-a Darko Bajić ukazao je da se ovo može ostvariti uvođenjem kodeksa, standarda i kvota za prikazivanje filmova.

„Poštovanje kodeksa podrazumeva profesionalizaciju i standardizaciju ugovora čime se rediteljima omogućava da se profesionalno bave poslom. To znači i ponovno uvođenje procenta koji pripada reditelju od prodaje filmskog dela, objasnio je Bajić.

Reditelji Hrvoje Hribar i Klemen Dvornik upoznali su srpske kolege sa situacijama u Hrvatskoj odnosno Sloveniji, kao članicama EU gde kvota za prikazivanje evropskog filma, što uključuje i domaće filmsko ostvarenje, iznosi 51 posto od ukupnog televizijskog programa.

Prema njihovim rečima, Evropska unija sve reguliše direktivama, a članice unije onda zakonima uređuju ovu oblast u svojim zemljama.

Reditelj Hrvoje Hribar na konferenciji je naglasio da tek sada predstoji borba Evropske unije sa onlajn platformama odnosno strimerima sa sedištem van Evrope, poput Netfliksa koji, u okviru svoje ponude, minimum 30 odsto treba da odvoji za evropski film.

Hribar je podsetio da još nije utvrđen način kako od platformi potraživati naplatu autorskih prava, kao i da bi takvi servisi, poput Amazona ili Netfliksa trebalo obavezati da deo procenta uplaćuju za finansiranje produkcije.

Srđan Dragojević je na primeru svog filma „Rane“, objasnio da nije isplaćen za rediteljski posao, već je dobio status producenta, a prvi novac za taj film dobio je tek mnogo godina kasnije kada mu je isplaćena naknada za repriziranje filma na televiziji.

Na konferenciji reditelja, izneta je i inicijativa da ministarstva kulture u zemljama regiona ubrzaju digitalizaciju i stvore posebne fondove za finansiranje digitalizacije filmova, kako bi domaća ostvarenja postala reprezentativnija na domaćem tržištu.